كلاب‌هاوس ايراني

كامپيوتر و اخبار اي تي

جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

كلاب‌هاوس ايراني

۱۰ بازديد


كلاب‌هاوس كه از يك‌سال پيش راه‌اندازي شد، در ماه‌هاي اول انتشار توانسته بود فقط 1500كاربر را جذب كند. با اين حال، پس از آنكه «ايلان‌ماسك» يك اتاق گفت‌وگو راه‌اندازي كرد، اين اپليكيشن به سرعت رشد كرد و در ميان كاربران رواج يافت و به‌عبارتي «ترند» شد.

 

از سوي ديگر، از آنجا كه عضويت در كلاب‌هاوس منوط به دريافت دعوتنامه از سوي كاربران فعال بود و تنها براي سيستم‌عامل ios توسعه يافته بود، بسياري از مردم ازجمله ايراني‌ها كه اكثريت قابل توجه آنها (حدود 85درصد) از سيستم‌عامل اندرويد استفاده مي‌كنند، مشتاق پيوستن به اين اپ بودند.

به اين ترتيب برنامه‌نويسان دست به‌ كار شدند تا نسخه‌اي را عرضه كنند كه روي اندرويد هم اجرا شود.


يكي از نسخه‌هاي غيررسمي و مشهور اين پلتفرم براي سيستم‌عامل اندرويد اپليكيشن Clubhouze است كه توسط برنامه‌نويس‌هاي ايراني نوشته شده است.


داستان كلاب‌هاوز ايراني 

 

 
فضاي تصويري اينستاگرام الزامات و محدوديت‌هايي را ايجاد مي‌كند كه برخي از كاربران علاقه‌اي به انتشار ويدئو چه به ‌صورت زنده و چه به ‌صورت ضبط‌شده ندارند؛ اما ماهيت صوتي اين اپليكيشن باعث مي‌شد كه هر كس در هر شرايطي بتواند به بحث‌هاي مطرح در آن بپردازد.
ميلاد نوري، برنامه‌نويسي كه نامش با انتشار كلاب‌هاوز اين روزها بيشتر شنيده مي‌شود مي‌گويد: «هنگامي كه تصميم گرفتم كلاب‌هاوز را براي اندرويد راه‌اندازي كنم نزديك به ايام نوروز بود و فكر كردم كه اين كار مي‌تواند بسياري از نيازهاي مردم را در تعطيلات برطرف كند.»


اين برنامه‌نويس ايراني از فردي به نام گريشكا(Grishka) كه يك برنامه‌نويس اهل روسيه است، نام مي‌برد كه پيش از او نسخه‌اي را براي اندرويد نوشته بود. گريشكا اگرچه به‌ گفته خودش قبلا از برنامه‌نويسان تلگرام بوده، اما نسخه او محدوديت‌هاي بسياري داشت و فقط امكان مشاركت در اتاق‌ها و بحث‌ها را فراهم مي‌كرد.


نوري در تماس با گريشكا درخواست‌هاي اوليه را براي اضافه كردن امكاناتي مانند ايجاد اتاق گفت‌وگو، مديريت اتاق، تعريف مدير اتاق و موارد ديگر به برنامه‌نويس روس مي‌دهد، اما پس از حدود 20روز كه پاسخي نمي‌گيرد، خودش دست به ‌كار مي‌شود تا اين محدوديت‌ها را رفع كند.
او مي‌گويد: «پس از آنكه نسخه گريشكا را كامل كردم، در كافه‌بازار و گوگل‌پلي منتشر شد و طي مدت كوتاهي حدود 50هزار بار نصب شد كه اكنون به 70هزار نصب رسيده است.»


نگراني كاربران


با اين حال، متأسفانه نسخه اپن سورس كلاب‌هاوز در قالب 2نسخه ديگر، اما با همان اسم و آيكون در كانال‌هاي تلگرامي منتشر شد و سوءاستفاده‌هايي صورت گرفت. يكي از آنها مبلغي را از كاربران مطالبه مي‌كرد و ديگري به اين صورت بود كه اگر كاربري، كاربر ديگري را عضو اپليكيشن مي‌كرد، به ‌صورت خودكار كاربر جديد كاربر اول را دنبال مي‌كرد(follow) كه اين موضوع تبعات ناخوشايندي داشت.
نوري مي‌گويد: اين موضوع باعث شد كه كلاب‌هاوز را در 2فروشگاه معتبر عرضه كنيم و سورس‌هاي جديد را هم منتشر نكرديم. با اين حال، از كارشناسان امنيت اطلاعات درخواست مي‌كنيم كه آن را بررسي و ايرادات احتمالي را به ما اعلام كنند تا خيال كاربران راحت باشد.


اتصال كلاب‌هاوز به سرور اصلي


انتشار اين نسخه با سابقه‌اي كه از نسخه‌هاي غيررسمي تلگرام در ذهن وجود داشت به بعضي از نگراني‌ها دامن زد و شبهه‌هايي در مورد اتصال آن به يك سرور ديگر ايجاد شد.


نوري در مورد امنيت كلاب‌هاوز و احتمال اينكه اين نسخه در مسير سرور اصلي از سرور ديگري عبور مي‌كند، مي‌گويد: «در اين ميان 2موضوع وجود دارد. اول اينكه برخلاف اپليكيشن‌هاي ديگر مانند تلگرام، در كلاب‌هاوز هيچ موضوع خصوصي مانند رمز عبور و پيام خصوصي وجود ندارد. تنها يك پروفايل وجود دارد كه همه مي‌توانند مانند اپليكيشن‌هاي ديگر مشاهده كنند. نكته ديگر اين است كه مي‌توانيد به‌گونه‌اي صحبت كنيد كه همه به ‌صورت عمومي آن را بشنوند. نكته بعد؛ اين اپ به‌طور مستقيم به سرور اصلي كلاب‌هاوس وصل مي‌شود، درحالي‌كه تلگرام طلايي و ديگر تلگرام‌هاي غيررسمي به سرور خود وصل بودند و سرور آنها به سرور اصلي تلگرام وصل مي‌شد.»


برنامه‌نويس ايراني همچنين به اين موضوع اشاره مي‌كند كه ما اين نسخه را در كافه‌بازار و گوگل‌پلي عرضه كرديم تا از كانال و فيلتر متخصصان امنيت اطلاعات آنها عبور كند. ضمن آنكه توسعه‌دهنده مشخص است و ما هم به ‌منظور شفاف‌سازي قيد كرديم كه اين نسخه «غيررسمي» است و آيكون آن را هم تغيير داديم تا كاربران بدانند كه نسخه رسمي را نصب نمي‌كنند.


 ورود سياسيون و خارجي ها


با ورود محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه به اين اپ، ضمن افزايش كاربران مشخص شد كه اتاق‌ها محدوديت 8هزار نفري دارند و پس از آن بود كه شمار كاربران آنلاين به 11هزار نفر رسيد. اكنون به جز وزير امور خارجه كه از همين نسخه استفاده مي‌كند، علي‌اكبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي و محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور سابق هم در اين فضا حضور دارند.
اين برنامه‌نويس ايراني مي‌گويد: «از 70هزار كاربر فعال اين نسخه، 20هزار كاربر از كشورهاي مصر، عمان، لبنان و ايتاليا هستند. علت اينكه نسخه ما بين كاربران خارجي رواج پيدا كرد، رفع‌شدن اشكالات نسخه گريشكا (برنامه‌نويس اهل روسيه)بود.» 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.