سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰۳

كوكاكولا بزرگترين آلاينده پلاستيكي جهان

۷ بازديد

به نظر مي‌رسد سرانجام انتخاب عنوان بزرگترين كارخانه آلاينده جهان از لحاظ توليد زباله‌هاي پلاستيكي (براي 4 سال متوالي) براي عنوان تجاري محبوب «كوكاكولا» (Coca-Cola)، مديران آن را به فكر انداخته كه در جهت ايجاد تغيير دست به كار شوند. آن‌ها تا همين سال گذشته اظهار داشتند كه قصد ندارند به هيچ وجه از روند توليد پلاستيك خود خلاص شوند؛ با اين حال، امسال پس از انتخاب بدنام كننده براي چهارمين سال پي در پي، اين شركت به آرامي ارزيابي مجدد زنجيره تامين و انتخاب مواد را آغاز كرده است. به لطف همكاري با شركت دانماركي «پابوكو» (Paboco، شركت ساخت بطري‌هاي كاغذي)، كوكاكولا اكنون از اولين «بطري كاغذي» خود رونمايي كرده كه براي انجام آزمايش زيست‌پذيري به تعداد محدود در مجارستان عرضه شده است.

 

 

كوكاكولا بزرگترين آلاينده پلاستيكي جهان

همان طور كه مي‌دانيد در حال حاضر جهان با معضل افزايش بي‌رويه زباله‌هاي پلاستيكي تجديدناپذير در طبيعت روبرو است كه نياز به ايجاد تغيير در الگوهاي قديمي را دو چندان مي‌كند. در اين ميان كوكاكولا پس از بدنامي بزرگ خود در اين زمينه سرانجام به فكر افتاده تا شرايط را بهبود ببخشد. اين برند تجاري معروف با همراهي سازنده بطري‌هاي كاغذي به نام Paboco، موفق به رونمايي از مدل‌هاي جديد خود شده است كه نمونه‌هايي تجديدپذير و طبيعت دوست هستند. در حالي كه اين بطري‌ها قابل تجزيه در محيط زيست هستند، كوكاكولا اميدوار است كه يك زنجيره طراحي و توليد ايجاد نمايد تا بازيافت دوباره بطري‌ها را مانند كاغذ ممكن سازد. در اين رابطه «استين فرانسن» (Stijn Franssen)، مدير نوآوري تحقيق و توسعه بسته‌بندي EMEA در Coca-Cola مي‌گويد:

چشم‌انداز ما، ايجاد يك بطري كاغذي است كه مي‌تواند مانند هر نوع كاغذ ديگري بازيافت شود و اين نمونه اوليه، اولين قدم در راه رسيدن به اين هدف است.

ويژگي‌هاي بطري‌هاي كاغذي

اين بطري‌ها داراي يك پوشش داخلي از پليمرهاي زيستي براي ايجاد مانعي ضدآب هستند، به طوري كه كاغذ خيس نشود. همچنين لايه بيروني آن‌ها از يك كاغذ مبتني بر خمير چوب اسكانديناوي ساخته شده تا بستر مناسبي را براي چاپ روي سطح بطري فراهم كند و نياز به برچسب را از بين ببرد. اين بطري‌ها را مي‌توان كاملا مانند بطري‌هاي پلاستيكي قالب زد، كه اين موضوع زمينه را براي استفاده از فرم‌ها، بافت‌ها و الگوهاي متنوع به جهت برجسته شدن محصول نهايي به خوبي فراهم مي‌كند. اين طراحي همچنين قابليت پيچ‌زني (رزوه كردن) گردن بطري و استفاده از درپوش كاغذي به جاي كلاهك‌هاي فلزي چين‌دار را نيز در اختيار قرار مي‌دهد. كوكاكولا بزرگترين آلاينده پلاستيكي جهان در ابتدا با تعداد محدود 2000 عدد شروع كرده كه مشخصا مقدار كافي و برجسته‌اي به حساب نمي‌آيد؛ با اين وجود، چالش‌هاي پيش روي شركت براي تغييري به اين بزرگي قابل درك است.

برنامه كوكاكولا بزرگترين آلاينده پلاستيكي جهان

همان طور كه مي‌دانيد بطري‌هاي كاغذي مي‌توانند به راحتي در هنگام حمل و نقل خرد شوند يا آسيب ببينند، عارضه‌اي كه در ظروف حاوي نوشيدني تحت فشار پر از CO2 به طور تصاعدي افزايش مي‌يابد. با اين حال، به نظر مي‌رسد AdeZ بهترين نامزد اين دوره آزمايشي است؛ زيرا، محصولات آن در حقيقت همان اسموتي‌هاي غليظ و بدون لبنياتي هستند كه حاوي تكه‌هاي ميوه، آب ميوه‌ها و انواع ويتامين‌ها است. در صورت موفقيت اين محصول، كوكاكولا ممكن است به دنبال گسترش تدريجي اين روش در محصولات خود باشد و به كمك آن، هدف بسته‌بندي پايدار براي «جهان بدون زباله» را به ثمر برساند. اين برنامه‌ريزي بلند مدت كه به طور قابل توجهي ميزان زباله‌هاي توليدي را كاهش مي‌دهد و راه‌حل‌هايي براي بازيافت آسان بطري‌ها و قوطي‌هاي خود ايجاد مي‌كند، قرار است تا سال 2030 به طور كامل اجرا شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.