ليست كشورهايي با پليس بدون اسلحه

كامپيوتر و اخبار اي تي

پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

ليست كشورهايي با پليس بدون اسلحه

۷ بازديد

اگرچه ممكن است داشتن يك نيروي پليس غيرمسلح براي بسياري از شهروندان كشورهاي مختلف عجيب باشد، اما در واقع 18 كشور و يك ايالت آمريكا (جزاير ويرجين ايالات متحده) وجود دارد كه نيروي پليس اسلحه گرم ندارند. كشورهاي اروپايي نروژ، ايرلند، ايسلند و انگلستان همگي نيروهاي پليس غيرمسلح دارند. به همين دليلي آمار قتل با اسلحه در اين كشورها بسيار كمتر از كشورهايي است كه پليس اسلحه حمل مي‌كند. از لحاظ روانشناسي مسلح شدن پليس به اسلحه منجر به خشونت بيشتر مي‌شود به همين دليل در اين كشور آرامش و صلح بيشتري برقرار است. در ادامه ليست كشورهايي كه در آن پليس بدون اسلحه است را در اختيارتان قرار خواهيم داد.

سه چهارم كشورهاي جزيره‌اي اقيانوس آرام، از جمله نيوزيلند، نيروهاي پليس غير مسلح دارند. از 16 كشور جزيره اقيانوس آرام، 12 كشور براي افسران اسلحه صادر نمي‌كنند و در عوض سياست پليس ريشه در حفظ احترام و تأييد و همكاري با مردم است نه ايجاد ترس و تهديد و زور. در اين شيوه، موفقيت پليس‌ها و ايجاد آرامش و امنيت از طريق تعداد زياد دستگيري حاصل نمي‌شود، بلكه با تأكيد بر كاهش تنش‌ها و تمركز بر علل جرم مانند فقر، اعتياد و بيماري‌هاي رواني است.

انگلستان

انگلستان با داشتن جمعيت دائمي بيش از 66 ميليون نفر، به علاوه 500000 دانشجوي بين‌المللي اضافي در هر سال تحصيلي و 37 ميليون نفر گردشگر، در اين ليست بيشترين جمعيت را دارد. اين كشور به عنوان يك ابرقدرت سياسي، اجتماعي و اقتصادي، نيروي پليس غيرمسلح دارد. در حقيقت، از زمان اولين نيروهاي رسمي پليس در قرن نوزدهم، انگليسي‌ها تحت اين سياست عمل مي‌كردند كه پليس و افسران، شكارچي نيستند كه اسلحه داشته باشند و هميشه در اين كشور پليس بدون اسلحه بوده است. طبق يك نظرسنجي در سال 2004، 82٪ از نيروهاي پليس اعلام كردند كه مايل نيستند در حين انجام وظيفه مسلح شوند و حتي اگر در هنگام گشت ترسيده باشند باز هم با سلاح گرم مخالفند.

نروژ

در كشور نروژ پليس‌ها اغلب افراد نخبه كشور هستند كه نيازي به اسلحه ندارند. اين كشور با ۵ ميليون جمعيت، نيروي پليس بدون اسلحه دارد. هر ساله داوطلباني براي عضويت در واحد پليس تقاضا مي‌دهند و فقط ‍۱۵ درصد داوطلبين پذيرفته مي‌شوند. افسران پليس در نروژ بايد تحصيل كرده باشند و مدرك ليسانس ۳ ساله و تحصيل رشته اخلاق و جامعه‌شناسي يك ساله را بگذرانند. در پايان نيز بايد پايان نامه‌اي ارائه دهند تا بتوانند عضو نيروي پليس اين كشور شوند. در نتيجه نيروي پليس نروژ از با اخلاق‌ترين و تحصيل‌كرده‌ترين افراد جامعه بوده است.

ايسلند

ايسلند پانزدهمين كشور مسلح جهان است اما پليس‌هاي امنيتي و گشت محلي، اسلحه حمل نمي‌كنند. البته اين افسران اسپري فلفل و باتوم به همراه دارند. البته پليس اين منطقه به خوبي در زمينه‌ي استفاده از سلاح گرم آموزش ديده است و در شرايط خاص استفاده از اسلحه برايشان صادر خواهد شد اما در حالت عادي در ايسلند، پليس بدون اسلحه گرم بوده است. شايان ذكر است كه تنها در سال ۲۰۱۳ يك افسر پليس به يك مظنون شليك كرد و اين اولين و آخرين بار در ايسلند بود چنين اتفاقي رخ داد.

بوتسوانا

تنها كشور آفريقايي در اين ليست، بوتسوانا است كه در ميان همسايگان خود در آفريقاي جنوبي، يعني ناميبيا و زيمبابوه به شكل غيرمعمولي پليس بدون اسلحه دارد. اگرچه افسران مجوز حمل سلاح گرم دارند اما حمل و استفاده از اسلحه براي امنيت و گشت داخلي ممنوع و غيرعادي است. به طور كلي بوتسوانا قوانين سختگيرانه‌اي در زمينه كنترل اسلحه دارد و اين موارد را در نيروي گشت خود نيز منعكس مي‌كند. با اين حال، افسران باتوم و اسپري فلفل به همراه دارند.

نيوزيلند

نيوزيلند اخيراً براي اجراي قوانين سختگيرانه كنترل اسلحه در عناوين بين‌المللي قرار گرفته است. محدوديت‌هاي مربوط به سلاح گرم در اين كشور به نيروهاي پليس نيز اعمال شده است. البته برخي جايگاه‌هاي امنيتي مانند تيم حفاظت ديپلماتيك اجازه حمل اسلحه دارند اما پليس امنيت و گشت بدون اسلحه بوده است. البته اين افسران كاملا براي استفاده از سلاح گرم آموزش ديده‌اند اما اجازه استفاده از آن را نخواهند داشت.

ايرلند

ايرلند در اين ليست منحصر به فرد است، زيرا فقط 20 تا 25٪ از نيروهايش صلاحيت استفاده از اسلحه گرم را دارند. در حالي كه به طور معمول اسلحه براي كارآگاهان و واحدهاي تخصصي صادر مي‌شود، بقيه نيروها بدون اسلحه فعاليت مي‌كنند. با اين شرايط شايان ذكر است كه ايرلند داراي كمترين ميزان جرم و قتل در اتحاديه اروپا است.

ليست كشورهايي با پليس بدون اسلحه

پليس بدون اسلحه




تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.