سلاح هسته اي

كامپيوتر و اخبار اي تي

جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

سلاح هسته اي

۷ بازديد

كشورهاي مختلف در زمينه دستيابي به سلاح هسته اي با يكديگر رقابت دارند و ايران نيز در اين رقابت حضور دارد. اين روزها لايه‌ي مهمي از سياست با سلاح هسته اي گره خورده است و بسياري از كشورها براي قدرت‌نمايي به اين سلاح‌ها دست پيدا مي‌كنند. از سوي ديگر بسياري از كشورها در زمينه سلاح‌‌هاي هسته‌اي صادق نيستند و اطلاعات غلطي را در اين زمينه منتشر مي‌كنند اما به طور كلي در اين مطلب به معرفي كشورهايي كه بيشترين سلاح هسته اي را در جهان دارند خواهيم پرداخت و جزيياتي را در اين زمينه ارائه خواهيم كرد.

ايالات متحده آمريكا اولين كشوري بود كه بمب هسته‌اي را توليد كرد و توليد بمب هسته‌اي با ترس از اين كه آلمان نازي بتواند آنها را در جنگ شكست دهد آغاز شد. تعداد كلاهك‌هاي هسته‌اي متعلق به ايالات متحده در اوج جنگ سرد با اتحاد جماهير شوروي به ميزان قابل توجهي افزايش يافت. با اين حال، در همان زمان، اتحاد جماهير شوروي نيز در حال افزايش زرادخانه هسته‌اي خود بود. امروز روسيه با داشتن 6850 سلاح هسته اي بيش از ساير كشورها در جهان سلاح هسته اي دارد. در ادامه ليست كامل اين كشورها را در اختيارتان قرار خواهيم داد.

 

روسيه با 6850 سلاح هسته اي

روسيه بيش از هر كشور ديگر در جهان سلاح هسته اي دارد. بر اساس برآورد انجمن كنترل تسليحات، در آخرين برآوردها، تعداد كل سلاح هاي هسته‌اي در اختيار روسيه 6850 بود. دانستن اينكه چه تعداد اسلحه در اين كشور وجود دارد دشوار است زيرا اين اطلاعات به صورت كاملاً مخفي نگهداري مي‌شود.

ايالات متحده آمريكا با 6550 سلاح هسته اي

ايالات متحده محل تولد سلاح هسته‌اي بود. با شروع دهه 1940، دولت ايالات متحده بيش از 9 تريليون دلار براي توليد بمبي كه مي‌تواند در نبردهاي اتمي استفاده شود، هزينه كرد. در سال 1945، با بمباران شهرهاي هيروشيما و ناكازاكي در ژاپن، ايالات متحده اولين كشور و تا به امروز آخرين كشوري بود كه از سلاح هسته‌اي در اقدامات جنگي استفاده كرد. البته شايان ذكر است كه فاجعه‌ي هيروشيما و ناكازاكي را هيچ‌كس در جهان از ياد نخواهد برد. ايالات متحده براي اولين بار سلاح هسته‌اي خود را در صحراي نيومكزيكو در سال 1945 آزمايش كرد.

ليست كشورهاي با بيشترين سلاح هسته‌اي در جهان

سلاح هسته اي

جنگ هند و پاكستان، خون بدي بين اين دو كشور همسايه ايجاد كرد. هند قبل از پاكستان سلاح هسته‌اي توليد كرد و به دليل تنش‌هايي كه بين آنها وجود داشت، پاكستان هم به سمت توليد سلاح‌هاي هسته‌اي رفت. در حال حاضر تخمين زده مي‌شود كه هند نزديك به 145 كلاهك هسته‌اي داشته باشد در حالي كه پاكستان حدود 135 كلاهك هسته‌اي دارد.

از سوي ديگر اين واقعيت كه كره شمالي در حال حاضر سلاح هسته‌اي دارد هم شرايط را براي شبه جزيره كره بدتر مي‌كند. كلاهك‌هاي هسته‌اي اين كشور كمتر از 10 كلاهك است در حالي كه همسايه‌ي آن يعني كره جنوبي هيچ سلاح هسته‌اي ندارد. در واقع بايد بگوييم كه كره جنوبي توانايي توليد سلاح هسته‌اي را دارد اما تاكنون هيچ علاقه‌اي براي توليد اينگونه سلاح‌ها نداشته است.

پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي

در سال 1970، پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي به مرحله اجرا درآمد. در نتيجه طبق اين پيمان، كشورهايي كه سلاح هسته‌اي نداشته‌اند؛ هرگز نبايد سلاح هسته‌اي توليد كنند و از سوي ديگر كشورهايي كه به سلاح هسته‌اي دست يافته بودند بايد توليدات خود را به حداقل مي‌رسانند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.